بررسی ارتباط انگيزش تحصيلي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دندان‌پزشكي دانشگاه علوم پزشكي کرمان

  • Tahereh Sohrabi طاهره سهرابی مرکز تحقیقات بیماری‌های دهان و دندان، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
  • Maryam Sadat Hashemipour مریم‌السادات هاشمی‌پور مرکز تحقیقات مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت دهان و دندان، گروه بیماری‌های دهان، فک و صورت، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
  • Razieh Sadeghi راضیه صادقی دندان‌پزشک، کرمان، ایران

چکیده

مقدمه: پيشرفت تحصيلي دانشجويان دندان‌پزشكي، به رغم استعداد ذاتي و دستاوردهاي تحصيلي قابل توجه، تحت‌الشعاع انگيزش تحصيلي قرار مي‌گيرد. مطالعه‌ی حاضر، به بررسي نقش انگيزش تحصيلي در پيشرفت تحصيلي دانشجويان دندان‌پزشكي دانشگاه علوم پزشكي کرمان پرداخته ‌است.

مواد و روش‌ها: در اين مطالعه‌ی مقطعي، تعداد 172 دانشجوي دندان‌پزشكي سال‌هاي سوم تا آخر مورد بررسی قرار گرفتند. دانشجویان، مقياس انگيزش تحصيلي را كه داراي 37 سؤال و 8 خرده مقياس مي‌باشد، تكميل نمودند. معیار پیشرفت تحصیلی دانشجویان، نمره‌ی علوم پايه و معدل كل آنها بود. اطلاعات با نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 13/5 و آزمون‌هاي آماري 2χ، آناليز واريانس و تحليل ضريب همبستگي پيرسون تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی‌داری (p value < 0/05) بود.

یافته‌ها: انگيزش تحصيلي با نمره‌ی علوم پايه (p value = 0/03) و معدل كل (p value = 0/04) ارتباط مستقيم و معني‌داری داشت. بین مؤلفه‌های رقابت‌جويي، كوشش، قدرت اجتماعي، معدل كل و نمره‌ی علوم پايه همبستگي مثبت ديده شد. همچنين انگيزه‌ی رقابت‌جويي در پسران بالاتر از دختران بود.

نتيجه‌گيري: نتايج حاكي از اين بود كه پيشرفت تحصيلي دانشجويان وابسته به انگیزش آنها می‌باشد.

کلید واژه‌ها: پيشرفت تحصيلي، انگيزش تحصيلي، علوم پايه

مراجع

1. Reev J. Understanding motivation and emotion. 4th ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons; 2005. p. 1-3.
2. Ginsburg GS, Bronstein P. Family factors related to Children`s intrinsic/extrinsic motivational orientation and academic performance. Child Dev 1993; 64(5): 1461-74.
3. Gallagher JE, Patel R, Donaldson N, Wilson NH. The emerging dental workforce: why dentistry? A quantitative study of final year dental students' views on their professional career. BMC Oral Health 2007; 7: 7.
4. Bohrani M. Factors associated with academic motivation of high school students in Fars province. Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University 2005; 22(4): 104-15. [In Persian].
5. Zahiri Nav B, Rajabi S. The study of variables reducing academic motivation of “Persian language and literature” students. Daneshvar Raftar 2009; 16(36): 69-80. [In Persian].
6. Kasser T, Ryan RM, Zax M. Sameroff AJ. The relations of maternal and social environments to late adolescents’ materialistic and prosocial values. Develop Psychol 1995; 31(6): 907-14.
7. Bigelow BJ, Zhou RM. Relational scaffolding of school motivation: developmental continuities in students' and parents' ratings of the importance of school goals. J Gen Psychol 2000; 162(1): 75-92.
8. Cairns RB, Cairns BD, Neckerman HJ. Early school dropout: configurations and determinants. Child Dev 1989; 60(6); 1437-52.
9. Vallerand RJ. Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. Advances in Experimental Social Psychology 1997; 29: 271-360.
10. Bean H, Clark R, Clemes A. How to raise teenagers' self- esteem? New Yourk: Penguin Putnam Books for Young Readers; 2003.
11. Gana K, Alaphilippe D, Bailly N. Factorial structure of the French version of the Rosenberg self-esteem scale among the elderly. Inter J Test 2005; 5(2): 169-76.
12. Chouinard R. Annual changes in motivation for mathematics in high school according to age and gender. Canad J Behav Sci 2004; 33: 25-37.
13. Deci EL, Vallerand RJ, Pelletier LG, Ryan RM. Motivation in education: The self-determination perspective. Edu Psychol 1991; 26(3-4): 325-46.
14. Vallerand RJ, Pelletier LG, Blais MR, Briere NM, Senecal C, Vallieres EF. On the assessment of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education: Evidence on the concurrent and construct validity of the Academic Motivation Scale. Educ Psychol Measur 1993; 53(1): 150-72.
15. Snyder TD, Hoffman CM. Digest of educational statistics 2001 Washington DC: National Center for Education Statistics; 2002.
16. Lavasani Gh, Keyvanzadeh M, Keyvanzadeh H. Relationship between academic activity, emotional intelligence, achievement motivation, contextual variables and academic achievement among high school students. Journal of Psychology and Education 2007; 37(1): 99-123. [In Persian].
17. Shoarinejad A. Behavioral sciences. Tehran, Iran; Amir Kabir Publications; 2016. p. 112-20. [In Persian].
18. Gholami Lavasani M, Darani K. Feature’s personal and family relationships with the academic achievement of psychology and educational sciences of Tehran university. J Psychol Educ Sci 2004; 34(2): 20-21. [In Persian].
19. Shahni Yeelagh M, Shokrkon H, Banai Mobaraki Z. Between and within domain relations of academic motivation among female high school students: self-efficacy, task value, and achievement goals J Educ Psycho Shansi Martyr Charmin Univ 2005; 12(3): 47-76. [In Persian].
20. Legault L, Green-Demers I, Luc P. Why do high school students lack motivation in the classroom? Toward an understanding of academic motivation and the role of social support. J Edu Psychol 2006; 98(3); 567-82.
21. Narimani M, Soleimani E. The effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (working memory and attention) and academic achievement in students with math learning disorder. Journal of Learning Disabilities 2013; 2(3): 91-115. [In Persian].
22. Tucker CM, Zayco RA, Herman KC, Reinke WM, Trujillo M, Carraway K, et al. Teacher and child variables as predictors of academic engagement among low- income Africa American children. Psychology School 2002; 39(4): 477-88.
23. Usher EL, Pajares F. Sources of academic and self-regulatory efficacy beliefs of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology 2006; 31(2); 125-41.
24. Abedi A, Oreizy HR, Sobhaninejad M. Academic achievement motivation and personality traits. Daneshvar Raftar 2005; 12(12): 29-38. [In Persian].
چاپ شده
2019-02-26
استناد به مقاله
1.
طاهره سهرابیTS, مریم‌السادات هاشمی‌پورMSH, راضیه صادقیRS. بررسی ارتباط انگيزش تحصيلي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دندان‌پزشكي دانشگاه علوم پزشكي کرمان. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 26فوریه2019 [ارجاع شده 20جولای2019];:1-. Available from: http://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/1348

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد