کازئین فسفو پپتید- آمورفوس کلسیم فسفات و نقش آن در سلامت دهان و دندان

  • M Ghafournia
  • M Haj Norooz Ali Tehrani
  • مریم غفورنیا
  • مریم حاج نوروز علی تهرانی

چکیده

کازئین فسفو پپتید -آمورفوس کلسیم فسفاتCasein Phosphopeptides  یا (CPP-ACP) مادهای زیست فعال با پایه محصولات شیر است که از دو بخش ACP و CPP تشکیل شده است.CPP  از پروتئین کازئین شیر تهیه شده، توانایی قابل توجهی جهت تثبیت کلسیم و فسفات در محلول و در نتیجه افزایش سطح کلسیم فسفات در پلاک دندانی را دارد. این ماده با مکانیسم باف کردن توسط فعالیت یون کلسیم و فسفات به حفظ وضعیت فوق اشباع مواد معدنی در مینا کمک کرده، میزان دمینرالیزاسیون آنرا کاهش ورمینرالیزاسیون را بهبود میبخشد. به این صورت که کلسیم و فسفات از طریق CPP حرکت کرده، وارد منشورهای مینایی میشوند و کریستالهای آپاتیت را دوباره شکل میدهند.

مطالعات آزمایشگاهی حیوانی و انسانی نشان دادهاند که CPP-ACP دارای خاصیت درمانی در پوسیدگیهای دندانی، ضایعات لکه سفید، مینای هیپومینرالیزه، فلوروزیسهای خفیف، حساسیت دندان، اروژن و پیشگیری از تجمع پلاک اطراف براکتها و دیگر اپلاینسهای ارتودنسی میباشد. این ماده بلوغ طبیعی پس از رویش دندان را تسهیل میکند و از آن جایی که مشتقی از شیر است جهت حفاظت دندانهای شیری در زمانی که انجام مراقبتهای دندانی مشکل است، مطلوب میباشد. نوع فاقد فلوراید این محصول به خصوص برای کودکان زیر 2 سال مفید است. با توجه به این که در این کودکان استفاده از محصولات حاوی مقادیر متوسط یا بالای فلوراید به علت سمیت آنها غیر مجاز است، هر مقدار بلع این ماده ایمن میباشد. CPP-ACP را میتوان به عنوان ماده افزودنی به غذاها، نوشیدنیها، آدامس، خمیر دندان و دهانشویهها جهت کنترل پوسیدگی اضافه کرد.

این مطالعه، بر مکانیسم عمل و خواص درمانی CPP-ACP مروری دارد.

كليد واژه‌ها: CPP-ACP، سلامت دندان، پوسیدگی دندانی

چاپ شده
2009-05-23
استناد به مقاله
1.
Ghafournia M, Haj Norooz Ali Tehrani M, غفورنیام, حاج نوروز علی تهرانیم. کازئین فسفو پپتید- آمورفوس کلسیم فسفات و نقش آن در سلامت دهان و دندان. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 23می2009 [ارجاع شده 20آوریل2024];4(4):211-8. Available from: http://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/143

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد