تأثیرحضور والدین بر میزان ترس و همکاری کودکان 6-4 ساله مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان

  • مهدی جعفرزاده استادیار، عضو مرکز تحقیقات دندان‌پزشکی ترابی‌نژاد، گروه دندان‌پزشکی کودکان، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • علیرضا عشقی استادیار، عضو مرکز تحقیقات دندان‌پزشکی ترابی‌نژاد، گروه دندان‌پزشکی کودکان، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • فاطمه فرح‌بخش پور دستیار تخصصی، گروه دندان‌پزشکی کودکان، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • سپیده کاظمی زاده دانشجوی دندان‌پزشکی، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ايران.
  • Mahdi Jaafarzadeh Assistant Professor, Torabinejad Dental Research Center, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
  • Alireza Eshgi Assistant Professor, Torabinejad Dental Research Center, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
  • Fatemeh Farahbakhshpour Postgraduate student, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
  • Sepideh Kazemizadeh دانشجوی دندان‌پزشکی، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ايران.

چکیده

مقدمه: ترس و اضطراب ناشی از خدمات دندان‌پزشکی باعث کاهش همکاری کودک حین درمان می‌شود. از آن‌جایی که بسیاری از والدین تمایل به همراهی با کودک در اتاق درمان دارند؛ این پژوهش به بررسی تأثیر حضور والدین بر میزان ترس و همکاری کودکان 6-4 ساله مراجعه کننده به دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان پرداخت.

مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی 50 کودک مراجعه کننده به دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان که در دامنه سنی 6-4 سال بودند و تجربه قبلی دندان‌پزشکی نداشتند و از نظر جسمی و ذهنی سالم بودند انجام شد. پس از تقسیم تصادفی به دو گروه، در گروه اول والدین در تمام مراحل کار کنار کودک حضور داشتند. در گروه دوم، 25 کودک بدون حضور والدین درمان شدند. میزان همکاری کودک با ایندکس فرانکلدر حین درمان و میزان ترس کودک توسط پرسش‌نامه (Children Feer Schedule Survey-Dental Subscale) CFSS-DS پس از اتمام درمان سنجیده شد. برای مقایسه میانگین نمره ترس از آزمون t-test؛ برای مقایسه میزان همکاری از آزمون  Mann-Whitneyو نیز برای بررسی رابطه میان نمره ترس و میزان همکاری از ضریب همبستگی Spearman استفاده شد. 05/0 > p value معنی‌دار در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: میانگین نمره ترس در گروه با والدین40/6 ± 60/26 و در گروه بدون والدین 61/10 ± 80/28 بود. از نظر آماری ارتباط معنی‌داری بین حضور والدین و نمره ترس کودک طبق شاخص CFSS-DS و همکاری کودک وجود نداشت. به ترتیب
 (79/0 و 37/0 = p value) و نیز بین میانگین نمره ترس و میزان همکاری همبستگی زیاد اما معکوس وجود داشت (783/0 = r و 001/0 > p value).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، حضور والدین تأثیری بر میزان ترس کودک و همکاری او با دندان‌پزشک ندارد.

کلید واژه‌ها: ترس دندان‌پزشکی، همکاری بیمار، کودک.

چاپ شده
2012-03-15
استناد به مقاله
1.
جعفرزادهم, عشقیع, فرح‌بخش پورف, کاظمی زادهس, Jaafarzadeh M, Eshgi A, Farahbakhshpour F, Kazemizadeh S. تأثیرحضور والدین بر میزان ترس و همکاری کودکان 6-4 ساله مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 15مارس2012 [ارجاع شده 19آوریل2024];7(5):707-13. Available from: http://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/459

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد