کیفیت زندگی وابسته به محیط زندگی دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی و ارتباط آن با استرس

  • Bahareh Tahani بهاره طحانی استادیار، مرکز تحقیقات دندان‌پزشکی، گروه جامعه‌نگر، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
  • Shiva Jami شیوا جامی دانشجوی دندان‌پزشکی، کمیته‌ی پژوهش‌های دانشجویی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از این مطالعه، بررسی نمره‌ی کیفیت زندگی و استرس، ارتباط بین این دو و عوامل مؤثر بر آن‌ها در دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌باشد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی بر روی 235 نفر از دانشجویان دندان‌پزشکی و 488 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از فروردین تا تیرماه ۱۳۹۸ انجام شده است. در این مطالعه، 24 آیتم کیفیت جسمی، کیفیت روانی، کیفیت اجتماعی، کیفیت محیطی و 2 آیتم سلامت عمومی مربوط به کیفیت زندگی و 14 آیتم مربوط به سطح استرس ادراک شده با پرسش‌نامه‌ی الکترونیک WHOQOL-Bref بررسی گردید. اطلاعات پس از جمع‌آوری با آزمون‌های ANOVA، t-test و ضرایب همبستگی و همچنین آزمون رگرسیون خطی آنالیز شد (0/05 = α).

یافته‌ها: میانگین کیفیت زندگی کل 1/14 ± 5/78 (120-26) و میانگین استرس 2/7 ± 6/27 (56-10) بود. در هر دو رشته، رابطه‌ی معنی‌دار و معکوس بین ارتباط بین کیفیت زندگی و استرس کل دیده شد (78/0- = r، 001/0 > p value). در دانشجویان دندان‌پزشکی، نمرات کل و چهار حیطه به طور معنی‌داری بالاتر و استرس، بطور معنی‌داری پایین‌تر از دانشجویان پزشکی بود. در هر دو رشته، بطور معنی‌داری میزان استرس در خانم‌ها بیشتر از آقایان بود (0/03 = p value). بر اساس سال تحصیلی، در دانشجویان پزشکی، میانگین نمره‌ی کیفیت زندگی کل (0/04 = p value) و نمرات کیفیت جسمی (0/001 > p value) و کیفیت روانی (0/07 = p value) تفاوت معنی‌دار داشت و هر چه سال تحصیلی بالاتر رفته، نمره‌ی کیفیت زندگی پایین‌تر آمده است.

نتیجه‌گیری: بین کیفیت زندگی و سطح استرس، ارتباط معنی‌دار و معکوس وجود داشت. سطح استرس در خانم‌ها، همچنین در دانشجویان پزشکی نسبت به دانشجویان دندان‌پزشکی بیشتر بود. نمره‌ی کیفیت زندگی و افزایش سال تحصیلی، ارتباط معکوس داشتند.

کلید واژه‌ها: کیفیت زندگی، استرس روحی، دانشجویان پزشکی، دانشجویان دندان‌پزشکی.

مراجع

1. Fairclough DL. Design and analysis of quality of life studies in clinical trials. 2nd ed. New York, NY: Chapman and Hall; 2010. p. 4-15.
2. Rakizadeh E, Hafezi F. Sense of coherence as a predictor of quality of life among Iranian students living in Ahvaz. Oman Med J 2015; 30(6): 447-54.
3. Bohnke P. Does society matter? Life satisfaction in the enlarged Europe. Soc Indic Res 2007; 87(2): 189-210.
4. World Health Organization. Division of mental health and prevention of substance abuse. WHOQOL: Measuring quality of life. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 1997.
5. Elani HW, Allison PJ, Kumar RA, Mancini L, Lambrou A, Bedos C. A Systematic review of stress in dental student. J Dent Educ 2013; 78(2): 226-42.
6. Alzahem AM, van der Molen HT, Alaujan AH, Schmidt HG, Zamakhshary MH. Stress amongst dental student: a systematic review. Eur J Dent Educ 2011; 15(1): 8-18.
7. Alzahem Am, van der Molen HT, Alaujan AH, de Boer BJ. Stress management in dental students: A systematic review. Adv Med Educ Pract 2014; 5: 167-76.
8. Galán F, Rios-Santos JV, Polo J, Rios-Carrasco B, Bullón P. Burenout, depression and suicidal ideation in dental student. Med Oral Patol Oral Cir Bacul 2014; 19(3): e206-11.
9. Muirhead V, Locker D. Canadian dental students' perceptions of stress and social support. Eur J Dent Educ 2008; 12(3): 144-8.
10. Jurkat H, Höfer S, Richter L, Cramer M, Vetter A. Quality of life, stress management, and health promotion in medical and dental students: a comparative study. Dtsch Med Wochenschr 2011; 136(23): 1245-50. [In German].
11. Gorter RC, Freeman R. Burnout and engagement in relation with job demands and resources among dental staff in Northern Ireland. Community Dent Oral Epidemiol 2011; 39(1): 87-95.
12. World Health Organization. Quality of life group: Measuring quality of life; development of the World Health Organization Quality of Life Instrument (WHOQOL); 1992.
13. Nedjat S, Montazeri A, Holakouie K, Mohammad K, Majdzadeh R. Psychometric properties of the Iranian interview-administered version of the World Health Organization's Quality of Life Questionnaire (WHOQOL-BREF): a population-based study. BMC Health Serv Res 2008; 8: 61.
14. World Health Organization's Quality of Life group: WHOQOLBREF Introduction, Administration and Scoring, Field Trial version; 1996.
15. Quick KK. A humanistic environment for dental schools: what are dental students experiencing? J Dent Educ 2014; 78(12): 1629-35.
16. Çiçek G. Quality of life and physical activity among university students. Universal J Edu Research 2018; 6(6): 1141-8.
17. Naseem S, Orooj F, Ghazanfar H, Ghazanfar A. Quality of life of Pakistani medical students studying in a private institution. J Pak Med Assoc 2016; 66(5): 579-83.
18. Safaei M, Shokri O. Assessing stress in cancer patients: Factorial validity of the perceived stress scale in Iran. IJPN 2014; 2(1): 13-22.
19. Gan GG, Ling HY. Anxiety, depression and quality of life of medical students in Malaysia. Med J Malaysia 2019; 74(1): 57-61.
20. Messina G, Quercioli C, Troiano G, Russo C, Barbini E, Nistico F, et al. Italian medical students quality of life: years 2005-2015. Ann Ig 2016; 28(4): 245-51.
21. Neveu D, Doron J, Visier L, Boiche´ J, Trouillet R, Dujols P, et al. Students perceived stress in academic programs: Consequences for its management. Rev Epidemiol Sante Publique 2012; 60(4): 255-64.
22. Aboalshamat KH, Hou X, Strod E. Psychological well-being status among medical and dental students in Makkah, Saudi Arabia: A cross-sectional study. Med Teach 2015; 37(Suppl 1): S75-81.
23. Ayala EE, Winseman JS, Johnsen RY, Mason HR. U.S. medical students who engage in self-care report less stress and higher quality of life. BMC Med Educ 2018; 18(1): 189.
24. Zhang Y, Qu B, Lun S, Wang D, Guo Y, Liu L. Quality of life of medical students in China: A study using the WHOQOL-BREF. PLoS One 2012; 7(11): e49714.
25. Heidari M, Majdzadeh R, Pasalar P, Nedjat S. Quality of life of medical students in Tehran University of Medical Sciences. Acta Med Iran 2014; 52(5): 390-9.
26. Andre A, Pierre GC, McAndrew M. Quality of life among dental students: A survey study. J Dent Educ 2017; 16(1): 35-42.
27. Henning K, Ey S, Shaw D. Perfectionism, the imposter phenomenon, and psychological adjustment in medical, dental, nursing, and pharmacy students. Med Educ 1998; 32(5): 456-64.
28. Thoits PA. Multiple identities: examining gender and marital status differences in distress. Am Sociol Rev1986; 51(2): 259-72.
29. Musser LA, Lioyd C. The relationship of marital status and living arrangement to stress among dental students. J Dent Educ 1985; 49(8): 573-8.
چاپ شده
2021-12-22
استناد به مقاله
1.
بهاره طحانیBT, شیوا جامیSJ. کیفیت زندگی وابسته به محیط زندگی دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی و ارتباط آن با استرس. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 22دسامبر2021 [ارجاع شده 29ژانویه2022];:415-24. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/1875

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

 

 

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد