ارزیابی ترکیب بیماران مراجعه کننده به بخش دندان‌پزشکی کودکان دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اصفهان در فاصله‌ی سال‌های 1390-1392 در مقایسه با الزامات آموزشی دانشجویان

  • بهاره طحانی Bahareh Tahani استادیار، PhD سلامت دهان، مرکز تحقیقات دندان‌پزشکی، گروه سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • فخرالسادات حسینی Fakhrolsadat Hoseini PhD آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي، دانشكده‌ي آموزش پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، تهران، ايران.
  • مریم غفورنیا Maryam Ghafournia استادیار، مرکز تحقیقات مواد دندانی، گروه دندان‌پزشکی کودکان، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • آیدا رجایی Aida Rajaei دانشجوی دندان‌پزشکی، کمیته‌ی پژوهش‌های دانشجویی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: با توجه به اهمیت «ترکیب بیماران» در کسب مهارت‌های بالینی، هدف از این مطالعه، بررسی نیازهای دهان و دندان بیماران مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اصفهان و مقایسه‌ی آن با برنامه‌ریزی آموزشی، جهت تعیین کفایت آموزش بالینی می‌باشد.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی مقطعی- تحلیلی، پرونده‌های بایگانی شده در بخش کودکان دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اصفهان در بین سال‌های (1392-1390) سرشماری و اطلاعات مربوط به نیازهای دهان و دندان کوکان مراجعه کننده، استخراج گردید و با حاصل ضرب تعداد دانشجوی هر ترم در تعداد موارد ذکر شده و در الزامات آموزشی آن ترم (عملی 1-3) مقایسه، صورت گرفت. داده‌ها در نرم افزار SPSS نسخه‌ی 18 وارد گردید. جهت ارزیابی «ترکیب بیماران»، میانگین نیازهای کودکان محاسبه و جهت مقایسه‌ی نیازهای کودکان با خدمات ارایه شده برای آن‌ها آزمون Paired t-test به کار رفت. سطح معنی‌داری، 5 درصد لحاظ شد.

يافته‌ها: در واحد عملی کودکان 1 و 2، اکثر خدمات ارایه شده، کمتر از الزامات آموزشی لازم برای دانشجویان بود. در واحد عملی کودکان 3، به جز خدمات کشیدن و ترمیم دندان با (Preventive Resin Restoration) PRR، سایر خدمات ارایه شده در حد الزامات آموزشی دانشجویان نبود. در خصوص خدمت پیشگیرانه و ترمیمی در کلیه‌ی واحدهای عملی، به‌نظر رسید، تعداد موارد نیازمند این خدمت برای پوشش الزامات آموزشی، در حد کفایت بوده است. اما خدمت ارایه شده توسط دانشجویان، کمتر از حد انتظار الزامات آموزشی بود. در هر کودک تقریباً نیم یا یک‌سوم از نیازهای دندانی پوشش داده شد که به­طور معنی‌داری (α = 0/50, p value < 0/001) با نیازهای واقعی او متفاوت می‌باشد.

نتیجه‌گیری: در واحدهای عملی مختلف دندان‌پزشکی کودکان دانشکده، تعداد بیماران، جهت پوشش الزامات آموزشی مورد انتظار دانشجویان کافی نبود. اجرای دوره‌های خارج از دانشگاه به صورت اردوی آموزشی برای افزایش تعداد و تنوع بیمارانی که دانشجویان طی دوره‌ی آموزش بالینی خود می‌بینند، می‌تواند مؤثر باشد.

کلید واژه‌ها: ترکیب بیماران، دندان‌پزشکی اطفال، نیازهای دندانی کودکان.

چاپ شده
2017-03-10
استناد به مقاله
1.
Bahareh Tahaniبط, Fakhrolsadat Hoseiniفح, Maryam Ghafourniaمغ, Aida Rajaeiآر. ارزیابی ترکیب بیماران مراجعه کننده به بخش دندان‌پزشکی کودکان دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اصفهان در فاصله‌ی سال‌های 1390-1392 در مقایسه با الزامات آموزشی دانشجویان. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 10مارس2017 [ارجاع شده 3جولای2024];13(1):36-. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/1152

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد