بررسي سفالومتريك بافت نرم صورت در دانش‌آموزان 21-16 ساله با اكلوژن طبیعی

  • BA Ramazanzadeh
  • MH Karimi
  • s Tahmasbi
  • براتعلي رمضان‌زاده دانشیار گروه ارتودنسی و عضو مرکر تحقیقات دانشکده دندان پرشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • محمدحسين كريمي دندانپرشک
  • سوده طهماسبي استادیار گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

چکیده

مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، بررسي سفالومتريك بافت نرم صورت در دانش‌آموزان
 21-16 ساله داراي اكلوژن طبیعی كرمان بود.

مواد و روش‌‌ها: در اين مطالعه مقطعي از سفالومتری لترال 59 دانش‌آموز با اكلوژن طبیعی و بدون سابقه ارتودنسي شامل 30 دختر و 29 پسر با ميانگين سني 1/17 سال، موجود در بخش ارتودنسی دانشکده دندان‌پزشکی کرمان استفاده شد. 4 اندازه‌گيري زاويه‌اي و 10 اندازه‌گيري خطي از آناليزهاي Holdaway، Ricketts و Subtenly جهت ارزيابي بافت نرم به كار برده شد. ميانگين مقادير به دست آمده در دختران و پسران با يكديگر و با ساير مطالعات مشابه با استفاده از آزمون آماری t با سطح معني‌داري 05/0 و توسط نرم‌افزار SPSS12 مقايسه شد.

یافته‌‌ها: در مقايسه دختران با پسران، مقادير "زاويه صورتي بافت نرم"، "فاصله no تا H-line" و "فاصله لب بالا تا E-line" به صورت معني‌داري در دختران بيشتر بود؛ ضمن این كه "ضخامت لب بالا" و "فاصله سالكوس تحتاني تا H-line" در پسران افزايش يافته بود (05/0 > p value). در مقايسه با استانداردهاي Holdaway، 6 پارامتر در پسران و 5 پارامتر در دختران اختلاف معني‌دار نشان دادند. به علاوه در مقایسه موقعيت لب‌ها و تحدب صورت با استانداردهاي Ricketts و Subtenly نیز اختلاف معني‌دار مشاهده شد.

نتیجه‌‌گیری: در مقايسه پسران با دختران، پسران كرماني لب‌هاي ضخيم‌تر و چانه عقب‌تري دارند. در مقايسه با استانداردهاي Holdaway، كرماني‌ها صورت محدب‌تر و بافت نرم چانه ضخيم‌تري دارند.

كليد واژه‌ها: سفالومتری لترال، بافت نرم صورت، اکلوژن طبیعی
چاپ شده
2009-10-11
استناد به مقاله
1.
Ramazanzadeh B, Karimi M, Tahmasbi s, رمضان‌زادهب, كريميم, طهماسبيس. بررسي سفالومتريك بافت نرم صورت در دانش‌آموزان 21-16 ساله با اكلوژن طبیعی. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 11اکتبر2009 [ارجاع شده 3جولای2024];5(2):108-13. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/160

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد