ﮐﯿﺴﺖ ادﻧﺘﻮژﻧﯿﮏ ﮐﻠﺴﯿﻔﯿﻪ ﻧﻮع آﻣﻠﻮﺑﻼﺳﺘﻮﻣﺎﺗﻮز

  • M Seyed-majidi
  • K Nosrati
  • S Haghanifar
  • مريم سيد مجيدي استاديار، گروه آسيب شناسي دهان، فك و صورت، دانشكده دندان‌پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي بابل
  • کامران نصرتی استاديار، گروه جراحی دهان، فک و صورت، دانشكده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشكي بابل
  • سینا حقانی فر استاديار، گروه رادیولوژی دهان، فک و صورت، دانشكده‌دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشكي بابل

چکیده

مقدمه: ﮐﯿﺴﺖ ادﻧﺘﻮژﻧﯿﮏ ﮐﻠﺴﯿﻔﯿﻪ، یک کیست ادنتوژنیک رشدی تکاملی ناشایع است که اولین بار توسط Gorlin در سال 1962 توصیف شد. این کیست بسیار نادر است و تنها 1 درصد کیست‌های فکی را شامل می‌شود. به خاطر ماهیت پیچیده آن، ابهامی وجود دارد که این ضایعه، کیست، نئوپلاسم یا هامارتوم می‌باشد.

معرفی مورد: در این گزارش، یک مورد نادر از ﮐﯿﺴﺖ ادﻧﺘﻮژﻧﯿﮏ ﮐﻠﺴﯿﻔﯿﻪ با تکثیر آملوبلاستیک (یک نوع هیستولوژیک بسیار نادر) در یک دختر 15 ساله در ناحیه مولرهای چپ مندیبل معرفی می‌شود. ضایعه توسط جراحی خارج شد. بعد از انوکلئاسیون و کورتاژ، در عرض 2 سال هیچ عودی گزارش نگردید.

نتیجه‌‌گیری: کیست ادنتوژنیک کلسیفیه آملوبلاستوماتوز از نظر میکروسکوپی مشابه با آملوبلاستومای تک کیستی است ولی در اپی‌تلیوم پرولیفراتیو آن، سلول‌های گوست و کلسیفیکاسیون دیستروفیک مشاهده می‌شود. در مورد طبیعت واقعی آن به عنوان کیست، نئوپلاسم یا هامارتوم اختلاف عقیده وجود دارد. این کیست از نظر نمای میکروسکوپی پرولیفراسیون آملوبلاستیک را در دیواره بافت همبندی نشان می‌دهد، اما ویژگی‌هایی مانند هایپرکروماتیسم سلول‌های بازال، واکوئولیزاسیون و پولاریزاسیون هسته‌ای که در آملوبلاستوما قابل رؤیت است در آن مشاهده نمی‌گردد. کیست ادنتوژنتیک کلسیفیه آملوبلاستوماتوز و کیست ادنتوژنیک کلسیفیه همراه با آملوبلاستوما از نظر ویژگی‌های مورفولوژیک با یکدیگر به کلی متفاوت بوده، به آسانی از یکدیگر قابل تمایز هستند.

كليد واژه‌ها: ﮐﯿﺴﺖ ادﻧﺘﻮژﻧﯿﮏ ﮐﻠﺴﯿﻔﯿﻪ، سلول گاست، کیست گورلین، تکثیر آملوبلاستیک
چاپ شده
2009-10-11
استناد به مقاله
1.
Seyed-majidi M, Nosrati K, Haghanifar S, سيد مجيديم, نصرتیک, حقانی فرس. ﮐﯿﺴﺖ ادﻧﺘﻮژﻧﯿﮏ ﮐﻠﺴﯿﻔﯿﻪ ﻧﻮع آﻣﻠﻮﺑﻼﺳﺘﻮﻣﺎﺗﻮز. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 11اکتبر2009 [ارجاع شده 3جولای2024];5(2):114-20. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/161

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد