مقایسه بالینی گیر ماده فیشورسیلنت با کاربرد سیستم‌های ادهزیو خود اچ شونده و اچ-شستشو

  • لیلا عرفان پرست استادیار، گروه دندان‌پزشکی کودکان، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز
  • آرزو قریشی زاده دستیار، گروه دندان‌پزشکی کودکان، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز
  • لاله داداش زاده دندانپزشک، تبریز
  • L Erfanparast Associated Professor, Department of of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz
  • A Ghoreishizadeh
  • L Dadashzadeh

چکیده

مقدمه: کاربرد فیشور سیلنت روشی مؤثر در پیش‌گیری از پوسیدگی اکلوزال می‌باشد؛ با این حال شستشوی دندان بعد از اچینگ می‌تواند موجب عدم همکاری کودکان شود. Prompt-L-Pop (PLP) نیاز به مرحله اسید اچینگ مجزا و شستشو ندارد. هدف از این مطالعه، مقایسه گیر کلینیکی فیشور سیلنت به دنبال آماده سازی با  PLPو آماده سازی با روش اسید اچ به همراه باندینگ بود.

مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 40 نفر در گروه سنی 12-7 سال با یک جفت مولر اول دائمی سالم در فک بالا و یا فک پایین و حائز شرایط فیشور سیلنت تراپی انتخاب شدند؛ سپس به صورت تصادفی یک دندان با استفاده از ادهزیو Single bond (SB) و دندان مشابه با استفاده از ادهزیو Prompt L-Pop (PLP) آماده گردید و به دنبال آن فیشور سیلنت تراپی انجام شد. بعد از 6 و 12 ماه گیر سیلنت به وسیله سوند و مشاهده کلینیکی ارزیابی و نتایج با آزمون فیشر بررسی گردید.

یافته‌‌ها: در پی‌گیری 6 ماهه، موفقیت ادهزیو PLP 1/81 درصد و ادهزیو SB 7/67 درصد و در پی‌گیری 12 ماهه، موفقیت ادهزیو PLP برابر 7/67 درصد و ادهزیو SB 8/56 درصد بود که اختلاف بین دو گروه از لحاظ آماری معنی‌دار نبود.

نتیجه‌‌گیری: بر اساس نتیجه مطالعه حاضر، گیر فیشور سیلنت در دو روش بعد از 6 و 12 ماه برابر بود. بنابراین، با توجه به حذف مرحله شستشو در روش استفاده از PLP، که موجب سهولت کار و کاهش زمان کارکرد می‌شود، می‌توان از PLP به جای روش معمول استفاده نمود.

كليد واژه‌ها: فیشور سیلنت، گیر، ادهزیو سلف اچ، ادهزیو اچ شستشو
چاپ شده
2010-04-04
استناد به مقاله
1.
عرفان پرستل, قریشی زادهآ, داداش زادهل, Erfanparast L, Ghoreishizadeh A, Dadashzadeh L. مقایسه بالینی گیر ماده فیشورسیلنت با کاربرد سیستم‌های ادهزیو خود اچ شونده و اچ-شستشو. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 4آوریل2010 [ارجاع شده 3جولای2024];6(1):1-. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/178

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد