بررسی تاثیر کاربرد نشانگر لیزری بر میزان خطاهای تکنیکی دانشجویان حین تهیه رادیوگرافی های داخل دهانی

  • آسیه زمانی ناصر دانشیار، گروه رادیولوژی دهان، فک و صورت، دانشکده دندان‌پزشکی و مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
  • احسان حکمتیان استادیار، گروه رادیولوژی دهان، فک و صورت، دانشکده دندان‌پزشکی و مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
  • حمید رضا خلیلی کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، مدرس دانشگاه آزاد واحد شهر مجلسی، اصفهان
  • ساناز صادقی هفشجانی دندان‌پزشک، اصفهان
  • Asieh Zamani Naser Associate Professor, Department of Oral and Maxilloficial Radiology and Torabinejad Dental Research Center, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan.
  • Ehsan Hekmatian Assistant Professor, Department of Oral and Maxilloficial Radiology and Torabonejad Dental Research Center, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan.
  • Hamid Reza Khalili Lecturer, Department of Mechanical engineering, Islamic Azad University of Majlesi Branch, Isfahan.
  • Sanaz Sadeghi Hafshejani DDS, Isfahan.

چکیده

مقدمه: انجام پرتونگاری مستلزم تنظیم و تصور صحیح اشعه مرکزی می‌باشد. بعضی از خطاهای تکنیکی خطاهایی هستند که به علت عدم تنظیم صحیح اشعه مرکزی ایجاد می‌شوند. مبتدیان و پرتونگارانی که در حین یادگیری پرتونگاری هستند در ابتدا تصور کاملی از اشعه مرکزی ندارند. استفاده از یک نشانگر لیزری اشعه مرکزی در مبتدیانی که بر روی فانتوم آموزش می‌گیرند در تنظیم اشعه مرکزی و یادگیری سریعتر موثر است.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک پژوهش آزمایشگاهی تجربی می‌باشد که در بخش رادیولوژی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توسط دو گروه 9 نفره دانشجو که درس عملی رادیولوژی (1) را داشتند انجام شد. در گروه اول، آموزش تکنیک پری اپیکال نیمساز بدون استفاده از نشانگر لیزری و در گروه دوم آموزش تکنیک پری اپیکال نیمساز با استفاده از نشانگر لیزری ارایه شد. سپس هر گروه به طور تصادفی اقدام به تهیه کلیشه‌های رادیوگرافی از فانتوم موجود در بخش رادیولوژی نمودند.

نشانگر لیزری اشعه مرکزی شامل دو دیود لیزری قرمز رنگ می‌باشد که دو پرتو با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر (به صورت علامت "به علاوه" +) در مرکز تیوب می‌سازند. مرکز علامت محل خروج اشعه مرکزی را نشان می‌دهد. در کل، 216 کلیشه تهیه شد. فیلم‌ها از نظر کیفیت و وجود خطاهای تکنیکی بررسی شدند و یافته‌ها با استفاده از آنالیز آماری Chi-square و Mann-Whitney در سطح معنی‌داری 05/0 = α مقایسه گردیدند.

یافته‌ها: در این بررسی با استفاده از تیوب رادیوگرافی با و بدون نشانگر لیزری اشعه مرکزی، خطاهای کن کات (014/0 = p value) و طویل شدگی تصویر (001/0 > p value) و هم پوشانی (018/0 = p value) اختلاف معنی‌دار نشان دادند. در بررسی ذهنی (Subjective)، کیفیت فیلم های تهیه شده با استفاده از دو روش فوق اختلاف معنی‌داری داشتند ( 001/0 > p value).

نتیجه‌‌گیری: استفاده از نشانگر لیزری اشعه مرکزی باعث سهولت یادگیری دانشجویان مبتدی در تنظیم اشعه مرکزی و کاهش اشکالات تکنیکی خطاهای کن کات، طویل شدگی تصویر و هم پوشانی می‌شود و نیاز به تکرار رادیوگرافی‌ها کاهش می‌یابد.

كليد واژه‌ها: نشانگر لیزری اشعه مرکزی، اشکالات تکنیکی، رادیوگرافی داخل دهانی، کن کات، طویل شدگی تصویر، هم پوشانی، کوتاه شدگی تصویر.
چاپ شده
2010-11-14
استناد به مقاله
1.
زمانی ناصرآ, حکمتیانا, خلیلیحر, صادقی هفشجانیس, Zamani Naser A, Hekmatian E, Khalili HR, Sadeghi Hafshejani S. بررسی تاثیر کاربرد نشانگر لیزری بر میزان خطاهای تکنیکی دانشجویان حین تهیه رادیوگرافی های داخل دهانی. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 14نوامبر2010 [ارجاع شده 3جولای2024];6(3):173-9. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/200

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد