مروری بر هیپومینرالیزاسیون دندان‌های مولر و انسیزور: تشخیص، اتیولوژی و درمان

  • جميله رمضاني دستيارتخصصي، گروه دندان‌پزشكي كودكان، دانشكده دندان‌پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، تهران، ايران.
  • مهکامه میرکریمی استادیار، گروه دندان‌پزشكي كودكان، دانشكده دندان‌پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي زاهدان، زاهدان، ايران.
  • Jamileh Ramezani Postgraduate student, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
  • Mahkameh Mirkarimi Assistant Professor, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.

چکیده

هدف: از آن‌جا که انتخاب درمان برای دندان‌های دچار هیپوپلازی مولر انسیزور دشوار بوده و ملاحظات خاصی را می‌طلبد؛ هدف از این مطالعه مروری، بررسی علل ایجاد‌کننده و معرفی راه‌های درمانی ممکن در مواجهه با این موارد می‌باشد.

بحث: هیپومینرالیزاسیون دندان‌های مولر و انسیزور به معنای درگیری یک یا تعداد بیشتری مولر اول دایمی و اغلب حداقل یک دندان انسیزور است و دارای ماهیت جداگانه‌ای نسبت به سایر اختلالات می‌باشد. فاکتورهای مختلفی از قبیل آلوده‌کننده‌های محیطی، عوامل ژنتیک و مشکلات پزشکی می‌توانند موجب بروز این حالت گردند. درمان این اختلال طیف وسیعی از درمان‌ها از درمان‌های پیش‌گیری از پوسیدگی تا روکش‌ها را در بر می‌گیرد.

نتیجه‌گیری: از آن‌جایی که هیپوپلازی مولر انسیزور یک وضعیت مشخص و شایع کلینیکی است، کودکانی که با توجه به علت‌های احتمالی و بیماری‌های مکرر در طی سال‌های اول زندگی در معرض خطر این ضایعات هستند و يا كودكاني که اپاسیته‌هایی روی مولرهای در حال رویش و انسیزور‌ها دارند، باید به دقت ارزیابی شده و تحت مراقبت‌های منظم دندان‌پزشکی قرار گیرند. بنابراين به نظر مي‌رسد آگاهی کامل از علل ایجاد‌کننده و راه‌های درمانی مناسب برای دندان‌پزشکان ضروری باشد.

کلید واژه‌ها: مولر، انسیزور، هیپوپلازی، انسیزور هیپومینرالیزاسیون.
چاپ شده
2011-09-18
استناد به مقاله
1.
رمضانيج, میرکریمیم, Ramezani J, Mirkarimi M. مروری بر هیپومینرالیزاسیون دندان‌های مولر و انسیزور: تشخیص، اتیولوژی و درمان. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 18سپتامبر2011 [ارجاع شده 3جولای2024];7(3):344-5. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/344

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد