مقايسه آزمایشگاهی كارايي دو روش دستي و چرخشي دربرداشت گوتاپركا و سيلر از كانال ريشه

  • مریم زارع جهرمی استادیار، گروه اندودنتیکس، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ايران.
  • سید محمد رضوی استاديار،عضو مركز تحقيقات دندان‌پزشكي ترابي‌نژاد، گروه آسيب‌شناسي دهان، فك و صورت، دانشكده دندان‌پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران.
  • الهه امینی دندان‌پزشک، اصفهان، ايران.
  • Maryam Zare Jahromi Assistant Professor, Department of Endodontics, School of Dentistry,Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
  • Seyed Mohammad Razavi : Associate Professor, Torabinejad Dental Research Center, Department of Oral and Maxillofacial Pathology, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
  • Elaheh Amini DDS, Isfahan, Iran.

چکیده

مقدمه: یکی از مهم‌ترین اقدامات در درمان مجدد ریشه، تخليه كانال ريشه از مواد پركردگي و سيلر است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه کارایی دو روش دستی و چرخشی دربرداشت گوتا‌پرکا و سیلر از کانال ریشه بود.

مواد و روش‌ها: در این بررسی آزمایشگاهی، در 58 دندان قدامی پس از انجام رادیوگرافی، حفره دسترسی ایجاد شد و کانال‌ها به روش استپ بک آماده شده و با گوتاپرکا و سیلر آاچ26 پر شدند. دندان‌ها به دو گروه آزمایشی 24‌تایی و دو گروه شاهد 5‌تایی مثبت و منفی تقسیم شدند. در یک گروه آزمایشی جهت تخلیه کانال‌ها از دریل‌های گیتس گلیدن و فایل‌های هدستروم همراه با کلروفرم و در گروه دیگر از فایل‌های چرخشی فلکس مستر و هیرو 642 استفاده شد. در گروه شاهد منفي جهت ايجاد كانال‌هايي كاملاً تميز و عاري از دبري از هيپوكلريت سديم 25/5 درصد و EDTA استفاده گردید. در گروه شاهد مثبت دندان‌ها بدون خارج كردن گوتا پركا در انكوباتور قرار گرفتند. سپس كل دندان‌ها به صورت طولی برش داده شده و با رنگ هماتوکسیلین رنگ‌آمیزی شدند. مساحت کل کانال و مساحت باقی‌مانده ماده پرکردگی در یک سوم اپیکال، میانی و سرویکال به کمک استریومیکروسکوپ اندازه‌گیری شد و نسبت بین آن‌ها به عنوان درصد دبری‌های باقی‌مانده محاسبه گردید. اطلاعات جمع‌آوری شده با آزمون t-test و Paired-t در سطح اطمینان 95/0بررسی شد.

يافته‌ها: میانگین درصد ماده پرکردگی باقی‌مانده در سراسر کانال، در گروه فایل‌های دستی 73/4 و در گروه فایل‌های چرخشی 85/5 بود. مقایسه درصد ماده پرکردگی باقی‌مانده در سراسر کانال و همچنین مقاطع مشابه کانال در دو گروه تفاوت معنی‌داری را نشان نداد (475/0 = p value).

نتیجه‌گیری: هیچ یک از دو روش استفاده شده در این پژوهش قادر به برداشت کامل ماده پرکننده از کانال در همه نمونه‌ها و به ویژه در یک سوم اپیکال کانال نبودند.

کلید واژه‌ها: سيلر، كانال ريشه، درمان مجدد، آماده‌سازي، درمان ريشه.

چاپ شده
2012-01-16
استناد به مقاله
1.
زارع جهرمیم, رضویسم, امینیا, Zare Jahromi M, Razavi SM, Amini E. مقايسه آزمایشگاهی كارايي دو روش دستي و چرخشي دربرداشت گوتاپركا و سيلر از كانال ريشه. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 16ژانویه2012 [ارجاع شده 3جولای2024];7(5):467-74. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/407

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد