بررسی ارتباط اعتماد به نفس و رضایت از نظم دندان‌ها با تمایل به درمان ارتودنسی و نیاز واقعی به درمان

  • امیررضا امنعی متخصص ارتودنسي، اصفهان، ايران.
  • محمود نصیری مربي، گروه روان‌پرستاري، دانشكده پرستاري، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ايران.
  • محسن ادیب دندان‌پزشك، اصفهان، ايران.
  • امین شیروانی استادیار، عضو مرکز تحقیقات دندان‌پزشكي ترابی‌نژاد، گروه ارتودنسي، دانشكده دندان‌پزشكي، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ايران.
  • Amirreza Amnaie Orthodontist, Isfahan, Iran.
  • Mahmood Nasiri Instractor, Department of Sichonursing, School of Nursing, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
  • Mohsen Adib DDS, Isfahan, Iran.
  • Amin Shirvani Assistant Professor, Torabinejad Dental Research center, Department of Orthodontics, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.

چکیده

مقدمه: شناخت عوامل روان‌شناختی در شناخت نیاز به درمان و نیز موفقیت درمان‌های ارتودنسی نقش مهمی دارد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط اعتماد به نفس، رضایت از نظم و ظاهر دندان‌ها، تمایل به انجام درمان‌های ارتودنسی با نیاز به درمان ارتودنسی از نظر متخصص ارتودنسی در گروهی از دانشجویان بوده است.

مواد و روش‌ها: در یک مطالعه مقطعی 164 دانشجو در دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان به روش نمونه‌گیری آسان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مطالعه پرسش‌نامه‌ای شامل 40 سؤال مشتمل بر 3 قسمت بود که به منظور سنجش اعتماد به نفس، رضایت از ظاهر صورتی- دندانی و تمایل به درمان ارتودنسی طراحی و استاندارد شده بود. علاوه بر این هر دانشجو توسط دو متخصص ارتودنسی به صورت جداگانه بررسی شد و نیاز آن‌ها به درمان ارتودنسی با کاربرد شاخص IOTN تعیین شد. داده‌ها به کمک نرم‌افزار آماری 11SPSS و با به کارگیری روش‌های آماری استاندارد سازی پرسش‌نامه، ضریب پایایی Chronbach's alpha و آزمون‌های آماری Student-t و ضریب همبستگی Spearman با سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل گردید.

یافته‌ها: بین اعتماد به نفس، تمایل به درمان ارتودنسی و رضایت از نظم و ظاهر دندان‌ها با درجه نیاز واقعی به درمان ارتودنسی رابطه مشاهده شد که ضرایب همبستگی آن به ترتیب 16/0-، 19/0 و 36/0- بود (05/0 > p value).

نتیجه‌‌گیری: بیشتر دانشجویان از نظم و ظاهر دندان‌های خود راضی بودند و هرچه این رضایت بیشتر بود اعتماد به نفس بالاتر و تمایل کمتر به درمان ارتودنسی مشاهده شد. نیاز واقعی به درمان هم در بیماران دارای اعتماد به نفس بالا کمتر بود.

كليد واژه‌ها: مال اکلوژن، نیازها و تقاضای خدمات سلامت، خود ارزیابی، اعتماد به نفس.
چاپ شده
2012-03-12
استناد به مقاله
1.
امنعیا, نصیریم, ادیبم, شیروانیا, Amnaie A, Nasiri M, Adib M, Shirvani A. بررسی ارتباط اعتماد به نفس و رضایت از نظم دندان‌ها با تمایل به درمان ارتودنسی و نیاز واقعی به درمان. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 12مارس2012 [ارجاع شده 28مارس2024];7(5):656-61. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/440

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد