شناسایی نیازهای آموزشی به منظور ارتقاء سلامت دهان و دندان از دیدگاه مراجعه کنندگان به درمانگاه دندان‌پزشکی شریعتی اصفهان: یک مطالعه کیفی

  • فیروزه نیلچیان استادیار، عضو مرکز تحقیقات دندان‌پزشكي ترابی نژاد، گروه دندان‌پزشكي جامعه نگر، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان،ایران
  • معصومه اسکینی دانشجوی دندان‌پزشکی، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ايران.
  • سيد ابراهیم جباری فر دانشیار، عضو مرکز تحقیقات دندان‌پزشكي ترابی نژاد، گروه دندان‌پزشكي كودكان، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان،ایران
  • شیما سهیلی پور استادیار، عضو مرکز تحقیقات دندان‌پزشكي ترابی نژاد، گروه دندان‌پزشكي جامعه نگر، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان،ایران
  • Firozeh Nilchian Assistant Professor, Torabinejad Dental Research center, Department of Community Dentisry, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
  • Masoumeh Skini Dental Student, Student Research Committee,School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
  • Sayed Ebrahim Jabbarifar Associate Professor, Torabinejad Dental Research center, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
  • Shima Soheilipour Assistant Professor, Torabinejad Dental Research center, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.

چکیده

مقدمه: پژوهشهای کیفی در سلامت دهان و دندان به ویژه در زمینه تعیین مشکلات، ایجاد فرضیات علمی و ارزشیابی و کشف ابعاد فردی که هنوز بطور کامل شناخته نشده اند اهمیت ویژه ای دارند. در این مطالعه که بررسی از طریق مصاحبه با افراد مراجعه کننده به درمانگاه دندانپزشکی صورت  گرفت هدف اصلی شناسایی نیازهای آموزشی مراجعه کنندگان در زمینه های پیشگیری از بیماری ها و ارتقاء سلامت دهان و دندان افراد بود.

موادو روش‌ها: این مطالعه کیفی با نظریه بسترزاد (Grounded theory) اجرا گردید. روش نمونه گیری مورد استفاده مبتنی برهدف و نمونه گیری نظریه ای (Theoretical sampling ) می باشد . نمونه گیری تا زمان اشباع اطلاعات Saturation)) ادامه پیدا کرد. اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق ( In depth interview) با شرکت کنندگان جمع آوری شد و ضبط گردید.

یافته‌ها: در یک دید کلی مراجعه کنندگان تهیه فیلمهای آموزشی در جهت ارتقائ سلامت دهان ودندان را مفید دانستند. بر اساس مصاحبه های انجام شده، دیدگاه شرکت کنندگان در مطالعه را میتوان در چهار گروه اصلی طبقه بند ی کرد : آموزش های مرتبط به سلامت دهان و دندان (oral health education)، تغذیه صحیح، اطلاعات مربوط به فلوراید، آموزشهای لازم به منظور از بین بردن باورهای نادرست که برای هر کدام زیر مجموعه های مربوطه در کدگذاری ها یافت شد.

نتیجه‌گیری: بیماران مراجعه کننده به درمانگاه دندانپزشکی، طراحی و اجرا ی برنامه های آ موزشي مناسب جهت بالا بردن آگاهی افراد جامعه  در زمینهء روشهای صحیح ارتقاء سلامت دهان و دندان، بهبود تغذیه و استفاده از فلوراید را لازم دانستند و به طور مثال تهیه  فیلمهای آموزشی را  برای این منظور پیشنهاد کردند.   

کلید واژه‌ها: سلامت دهان ودندان، آموزش، مطالعه کیفی.

چاپ شده
2012-03-12
استناد به مقاله
1.
نیلچیانف, اسکینیم, جباری فرسا, سهیلی پورش, Nilchian F, Skini M, Jabbarifar SE, Soheilipour S. شناسایی نیازهای آموزشی به منظور ارتقاء سلامت دهان و دندان از دیدگاه مراجعه کنندگان به درمانگاه دندان‌پزشکی شریعتی اصفهان: یک مطالعه کیفی. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 12مارس2012 [ارجاع شده 19آوریل2024];7(5):790-7. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/449

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد