بررسی ایمونوهیستوشیمیایی بیان نشانگر 53P در فولیکول دندانی و کیست دنتی‌ژروس

  • M Seyed Majidi
  • SH Shafahi
  • H Ehsani
  • مريم سيد مجيدي استاديار گروه آسيب‌شناسي دهان، فك و صورت، دانشكده دندان‌پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي بابل
  • شهريار شفاهي استاديار گروه پاتولوژی، دانشكده پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي بابل
  • حديث احساني دندان پزشک

چکیده

چکیده

مقدمه: هدف از این مطالعه، بررسی ایمونوهیستوشیمیایی بیان پروتئین 53P در فولیـکول دنـدانی و کیـست دنتـی‌ژروس با توجـه به قابليت ايجاد تغييـرات نئوپلاستيك در كيست دنتي‌ژروس بود.

مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر بر روي 12 مورد کیست دنتی‌ژروس به دست آمده از بایگانی بخش پاتولوژی دانشکده دندان‌پزشکی بابل از اسفند 1382 تا اسفند 1384 و 12 مورد فولیکول دندانی به دست آمده از جراحی دندانهای عقل نهفته افرادی که به منظور فوق در طی سال 1384 به بخش جراحـی دانشکـده دندان‌پزشکی بابل رجوع كرده بودند، انجام شد. برشهاي 5 ميكروني تهيه شده از بلوك‌هاي پارافينه نمونه‌های مذکور با روش ایمونوهیستوشیمی با آنتی‌بادی ضد 53P رنگ‌آمیزی شد. برای هر لام بر اساس درجه‌بندی H-score، درجه‌ای از شدت رنگ‌پذيري سلولهای اپی‌تلیالی و درصد سلولهای اپی‌تلیالي رنگ‌گرفته در نظر گرفته شد. سپس مجموع این دو به عنوان درجه (score) نهایی بیان شد و نتايج با استفاده از نرم‌افزار آماري SPSS و آزمون Mann Whitney مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

یافته‌ها: بیان پروتئین 53P در کیست دنتی‌ژروس بیشتر از فولیکول دندانی بود (001/0 = p value )، این اختلاف در ارتباط با درصد سلولهای رنگ گرفته (0001/0 > p value ) بیشتر از شدت رنگ‌پذيري بود (021/0 = p value ).

نتیجه‌گیری: بیان پروتئین 53P در کیست دنتی‌ژروس بیشتر از فولیکول دندانی بود که به نظر مي‌رسد این تفاوت را بتوان به قابليت ايجاد تغييرات نئوپلاستيك در كيست دنتي‌ژروس نسبت داد.

كليد واژه‌ها: 53P، كيست دنتي‌ژروس، فوليكول دنداني

چاپ شده
2008-10-22
استناد به مقاله
1.
Seyed Majidi M, Shafahi S, Ehsani H, سيد مجيديم, شفاهيش, احسانيح. بررسی ایمونوهیستوشیمیایی بیان نشانگر 53P در فولیکول دندانی و کیست دنتی‌ژروس. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 22اکتبر2008 [ارجاع شده 3جولای2024];3(2):47~52. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/71

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد