گزارش یک مورد کلئیدوکرانیال دیسپلازیا

  • P Ghalyani
  • N Sarrafan
  • پریچهر غلیانی
  • نگار صرافان

چکیده

مقدمه: کلئیدوکرانیال دیسپلازیا (CCD)، یک بیماری ارثی با الگوی توارثی اتوزومال غالب است که به صورت عمده، استخوان‌های جمجمه و ترقوه را درگیر می‌کند، هر چند ممکن است آنومالی‌های متنوعی در استخوان‌های دیگر نیز مشاهده شود. ‌های شیری و تأخیر یا فقدان رویش کامل دندان‌های دایمی است. ممکن است تعداد دندان‌های اضافی چشمگیر باشد و ممکن است دندان‌های اضافه نهفته متعدد، درد مبهم و بدون علت در فک بیمار ایجاد کند. بنابراین شناخت علایم بالینید است.

شرح مورد: بیمار پسر 19 ساله‌ای بود که با شکایت اصلی درد شدید در فک بالا، به خصوص سمت چپ، به بخش بیماری‌های دهان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفه‌های شیری به همراه کراودینگ و غایب بودن تعدادی از دندان‌های دایمی دیده شد. ارزیابی رادیوگرافی پانورامیک، دندان‌های نهفته متعدد در دو فک بیمار را نشان داد. سایر علایم شامل رسیدن شانه‌ها به‌های قدامی نیز در بیمار وجود داشت. بیمار سابقه خانوادگی را ذکر نکرد. در این مقاله به گزارش یک مورد از این بیماری و روند تشخیصی درمانی آن پرداخته می‌شود.

نتیجه‌‌گیری: کلئیدوکرانیال دیسپلازیا، یک بیماری نادر ولی با نمای بالینی و رادیوگرافی بارز است. اگر چه این بیماری خوش‌خیم است، ولی با اختلالات متعددی از جمله سیستم دندانی غیر طبیعی که ممکن است به پوسیدگی‌های دندانی متعدد منجر شود، همراه است. جهت رویش دندان‌های نهفته به خصوص در بیماران جوان، اکسپوژر از طریق جراحی و سپس درمان‌های ارتودنسی لازم است، که در نهایت می‌تواند به حفظ ارتفاع ریج آلوئولار و ارتفاع قدامی صورت و فراهم نمودن سیستم دندانی مناسب برای بیمار منجر گردد.

كليد واژه‌ها: کلئیدوکرانیال دیسپلازیا، دندان‌های نهفته، دندان‌های اضافه متعدد

چاپ شده
2009-05-23
استناد به مقاله
1.
Ghalyani P, Sarrafan N, غلیانیپ, صرافانن. گزارش یک مورد کلئیدوکرانیال دیسپلازیا. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 23می2009 [ارجاع شده 3جولای2024];4(4):219-22. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/144

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد