کاربرد کامپوزیت تقویت شده با فیبر (FRC) جهت رويش با اعمال نیرو (Forced eruption): گزارش مورد

  • M Oshagh
  • Ar Sadeghi
  • F Sharafeddin
  • Aa Alavi
  • R Amid
  • R Derafshi
  • مرتضی عشاق متخصص ارتودنسی، استادیار ارتودنسی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
  • احمد رضا صادقی متخصص ترمیمی، بخش ترمیمی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • فرحناز شرف الدین متخصص ترمیمی، استادیار بخش ترمیمی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • سید علی اصغر علوی متخصص ترمیمی، استاد ترمیمی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • رضا عمید متخصص لثه، استادیار بخش پریودنتیکس، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • رضا درفشی متخصص پروتز، استادیار بخش پروتز، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز

چکیده

 

مقدمه: دندان‌هایی که دچار تروما شده‌اند یا در یک سوم سرویکالی ریشه دارای ضایعاتی بوده، نياز به روكش داشته باشند از لحاظ درمان مشکلات متعددی را ایجاد می‌کنند. در این موارد، رویش با اعمال نیرو (Forced eruption) این امکان را فراهم می‌سازد که لبه‌های روکش بر روی ساختمان سالم دندان قرار گیرد. جهت انجام رویش با اعمال نیرو دو روش پیشنهاد می‌شود: یکی توسط براکت‌های ارتودنسی و دیگری بدون نیاز به براکت‌های ارتودنسی، كه هر دو داراي محدوديت‌هايي مي‌باشند. هدف از ارایه این مقاله، معرفی یک مجموعه طراحی شده جدید جهت رويش با اعمال نیرو بود که بدون نیاز به براکت‌ها و توسط کامپوزیت تقویت شده با فیبر انجام می‌شود.

معرفی مورد: خانمی 25 ساله با شکستگی سانترال بالا سمت راست جهت انجام رويش با اعمال نیرو به دانشکده دندان‌پزشکی شیراز مراجعه کرد. بعد از درمان‌های اندودنتیک و سمان کردن یک قلاب فلزی در داخل ریشه، یک مجموعه توسط سیم ارتودنسی و کامپوزیت تقویت شده با فیبر طراحی شد. این مجموعه به دندان‌های مجاور باند گردید و جهت تأمین زیبایی در حین دوره درمان، یک تاج کامپوزیتی بر روی این مجموعه قرار گرفت. توسط اعمال نیروی الاستیک از این مجموعه به قلاب داخل ریشه، رویش سریع در 29 روز به شکل موفقیت‌آمیزی انجام شد و پس از درمان‌های پریودنتال و پروتز، پس از 14 هفته دوره ترميم، درمان به اتمام رسید. این مجموعه طراحی شده ضمن عدم نیاز به براکت‌های ارتودنسی، مجموعه‌ای ساده و موفق با زيبايي قابل قبول در حين درمان می‌باشد.

كليد واژه‌ها: رويش با اعمال نیرو، رزین کامپوزیتی، سیم ارتودنسی

چاپ شده
2009-08-21
استناد به مقاله
1.
Oshagh M, Sadeghi A, Sharafeddin F, Alavi A, Amid R, Derafshi R, عشاقم, صادقیار, شرف الدینف, علویسعا, عمیدر, درفشیر. کاربرد کامپوزیت تقویت شده با فیبر (FRC) جهت رويش با اعمال نیرو (Forced eruption): گزارش مورد. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 21آگوست2009 [ارجاع شده 3جولای2024];5(1):53-0. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/152

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد