بررسی تأثیر فیلم آموزشی بر نگرش دانشجویان دندان‌‌پزشکی نسبت به روش‌های کنترل رفتاری رایج در دندان‌‌پزشکی کودکان

  • مهدی جعفرزاده استادیار، گروه دندان‌‌پزشکی اطفال، دانشکده‌ی دندان‌‌پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • علیرضا عشقی استادیار، گروه دندان‌‌پزشکی اطفال، دانشکده‌ی دندان‌‌پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • مریم صانعی استادیار، گروه دندان‌‌پزشکی اطفال، دانشکده‌ی دندان‌‌پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
  • Mehdi Jafarzadeh Assistant Professor, Department of Pedodontics, School of Dentistry & Torabinejad Dental Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
  • Alireza Eshghi
  • Maryam Saneei

چکیده

مقدمه: به منظور انجام درمان موفقیت آمیز، دندان‌‌پزشکان می‌بایست شیوه‌های مختلفی را برای کنترل رفتاری کودکان به کار ‌برند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر فیلم آموزشی و همچنین آموزش نظری تکنیک‌های رایج در دندان‌‌پزشکی کودکان بر نگرش دانشجویان دندان‌پزشكي بود.

مواد و روش‌ها: براي انجام اين مطالعه تجربي-مداخله‌اي ابتدا در مورد هر روش یک جمله برای دانشجویان توضیح داده شد و آن‌ها پرسشنامه را که حاوی اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به تکنیک‌های مختلف کنترل رفتاری بود پر کردند. سپس فیلم ویدئویی که در آن، تکنیک‌ها به طور کامل توضیح داده و سپس اجرا شد، نمایش داده شد و دانشجویان مجدداً پرسشنامه را پر کردند. آموزش نظری در مورد تکنیک‌های کنترل رفتار به مدت 4 جلسه‌ی 2 ساعته انجام شد و بعد از این جلسات دانشجویان پرسشنامه‌ها را پر کردند. سپس میانگین نمرات مربوط به هر روش به طور جداگانه در سه مقطع زمانی ( قبل از مشاهده‌ی فیلم، بعد از مشاهده‌ی فیلم و بعد از آموزش تئوري) با آزمونهاي آماري  ANOVAو Tukeyارزیابی گردید.(05/0=α)

یافته‌ها: بیشترین میزان پذیرش در هر سه مقطع زمانی مربوط به روش‌های tell-show-do و Voice control بود. مشاهده‌ی فیلم در هیچ یک از روش‌ها تغییر معناداری ایجاد نکرد. تأثیر آموزش نظری بر روش‌های Passive restraint, Voice control و General Anesthesia معنادار بود و توانست سبب افزایش پذیرش آن‌ها گردد.

نتیجه‌‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، فیلم آموزشی دانشجویان را آماده‌ی پذیرش آموزش می‌کند ولی آموزش نظری می‌تواند مقبولیت برخي روش‌ها را افزایش دهد.

كليد واژه‌ها: نگرش، آموزش دندان‌‌پزشکی، کنترل رفتار، دندان‌‌پزشکی اطفال
چاپ شده
2011-03-19
استناد به مقاله
1.
جعفرزادهم, عشقیع, صانعیم, Jafarzadeh M, Eshghi A, Saneei M. بررسی تأثیر فیلم آموزشی بر نگرش دانشجویان دندان‌‌پزشکی نسبت به روش‌های کنترل رفتاری رایج در دندان‌‌پزشکی کودکان. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 19مارس2011 [ارجاع شده 3جولای2024];6(5). Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/259
نوع مقاله
مقاله‌های پژوهشی

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد