بررسی اثر جدا سازی ذهنی کودک از محیط درمان با استفاده از وسایل صوتی تصویری بر اضطراب وی حین درمان‌های دندان‌‌پزشکی

  • مهدی جعفرزاده استادیار گروه اطفال، دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • علیرضا عشقی استادیار، عضو مرکز تحقیقات دندان‌پزشکی ترابی‌نژاد، گروه دندان‌پزشکی کودکان، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • هاجر عطارزاده دستیار بخش اطفال دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
  • Mehdi Jafarzadeh
  • Ali Reza Eshghi
  • Hajar Attarzadeh

چکیده

مقدمه:

 

1- دکتر مهدی جعفرزاده استادیار گروه اطفال، دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

*دکتر هاجر عطارزاده دستیار بخش اطفال دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

Email: D_attarzadeh@yahoo.com

این مطالعه به شماره طرح تحقیقاتی 388232 در معاونت پژوهشی دانشگاه دندان‌پزشکی اصفهان موجود است.

 

 

کنترل اضطراب کودکان حین درمان‌های دندان‌پزشکی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دندان‌پزشکان هر روزه در کلینیک با آن درگیر می‌باشند. روش‌های مختلفی جهت کاهش اضطراب بیمار حین درمان به ‌کار رفته‌اند هدف این مطالعه بررسی اثر پرت‌ کردن حواس کودک با استفاده از وسایل صوتی تصویری (AudiovisualDistraction) بر کاهش اضطراب وی حین درمان‌های دندان‌پزشکی می‌باشد.

مواد و روش‌ها:  

کارآزمایی بالینی با روش نمونه‌گیری آسان روی 26 کودک 7- 5 ساله مبتلا به پوسیدگی دندان روی دو گروه با تقسیم تصادفی آن‌ها انجام شد. گروه اول: در جلسه اول ترمیم دندان 13 کودک، پس از بی حسی سطحی بدون پخش کارتون و در جلسه دوم، ترمیم با پخش کارتون و استفاده از عینک ویدئویی انجام شد. گروه دوم: در جلسه اول برای 13 کودک دیگر، پخش کارتون و جلسه دوم درمان به طور معمول بدون پخش کارتون انجام گرفت. در هر دیدار درمانی 2 بار کورتیزول بزاق، تعداد نبض در دقیقه به عنوان معیاری برای سنجش اضطراب کودک اندازه‌گیری شد یافته‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تجزیه و تحلیل شد.  

نتایج: استفاده از عینک ویدئویی موجب کاهش معنی‌دار سطح کورتیزول بزاق (625= P) و شمار ضربان قلب (636/0 = P) بیمار نشد.

نتیجه‌گیری:  

به نظر می‌رسد استفاده از عینک ویدئویی در طی درمان دندان‌پزشکی تأثیری بر کاهش اضطراب کودک نداشته باشد گر‌چه بسیاری از کودکان حاضر در این تحقیق از این کار استقبال کرده و ترجیح می‌دادند در جلسه‌های بعدی درمان نیز از عینک ویدئویی استفاده کنند.

کلید واژه‌ها: Audiovisual Distraction، کورتیزول بزاق‌، شمار ضربان قلب
چاپ شده
2011-03-19
استناد به مقاله
1.
جعفرزادهم, عشقیع, عطارزادهه, Jafarzadeh M, Eshghi AR, Attarzadeh H. بررسی اثر جدا سازی ذهنی کودک از محیط درمان با استفاده از وسایل صوتی تصویری بر اضطراب وی حین درمان‌های دندان‌‌پزشکی. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 19مارس2011 [ارجاع شده 16آوریل2024];6(5). Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/265
نوع مقاله
مقاله‌های پژوهشی

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد