بررسی مقايسه‌ای اثر نوع کامپوزیت و روش‌های ترميمی بر مقاومت به شکست ترميم‌های سه سطحی کامپوزيتی

  • حوريه موسوی استاديار، گروه دندان‎پزشکی ترمیمی، مرکز تحقيقات دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد،
  • مهسا زینلی دستیار تخصصی، گروه دندان‎پزشکی ترمیمی، دانشکده دندان‌پزشکی مشهد، مشهد
  • H Moosavi
  • M Zeynali

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش، تعیین مقاومت به شکست پرمولرهای دارای حفرات مزیو اکلوزو دیستال (MOD) ترمیم شده با دو نوع کامپوزیت و سه تکنیک متفاوت قرار دهی بود.

مواد و روش‌ها: در اين پژوهش آزمايشگاهی، 60 پرمولر سالم ماگزیلای انسانی مانت شده در رزین آکریلی بر اساس نوع کامپوزیت مورد استفاده ( Filtek P60یا Nulite F) به طور تصادفی به دو گروه سی تایی تقسیم شدند. هریک از دو گروه با توجه به نوع قراردهی کامپوزیت (Bulk, Centripetal, Fibre Insert) به ترتیب به سه زیر گروه ده تایی تقسیم شدند. از ادهزیو  Single Bond طبق دستور سازنده برای باند کامپوزیت در تمام دندان‌ها استفاده شد. نمونه‌ها در گروه‌های 1، 2 و 3 با کامپوزیت Filtek P60 و در گروه‌های 4، 5 و 6 با کامپوزیت Nulite F ترمیم شدند. پس از 24 ساعت نگهداری نمونه‌ها در دمای 37 درجه سانتی‌گراد، یک گوی استیل به قطر 4 میلی‌متر با سرعت 5 میلی‌متر در دقیقه در دستگاه اینسترون یونیورسال تا زمان شکست با کاسپ‌های باکال و لینگوال دندان‌های آزمایشی در تماس قرار گرفت. داده‌ها با آزمون آنالیز واریانس و دانکن بررسی شدند (05/0 p value <).

یافته‌ها: گروه‌های 3 و 6 بیشترین مقادیر مقاومت به شکست را در مقایسه با گروه‌های 1، 2، 4 و 5 داشتند (001/0p value = ). در بین تکنیک‌های قراردهی، تکنیک فایبر اینسرت تأثیر معنی‌داری داشت (0001/0 p value =) و نوع کامپوزیت بی‌تأثیر بود (791/0 p value =).

نتیجه‌‌گیری: این پژوهش نشان داد که در حفرات MOD تکنیک‌های قراردهی برخلاف نوع ماده تأثیر معنی‌داری بر مقاومت به شکست دندان‌های پر مولر ترمیم شده با کامپوزیت دارد.

كليد واژه‌ها: کامپوزیت زرین، تکنيک قرار دهی، مقاومت به شکست.
چاپ شده
2010-11-11
استناد به مقاله
1.
موسویح, زینلیم, Moosavi H, Zeynali M. بررسی مقايسه‌ای اثر نوع کامپوزیت و روش‌های ترميمی بر مقاومت به شکست ترميم‌های سه سطحی کامپوزيتی. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان [اینترنت]. 11نوامبر2010 [ارجاع شده 3جولای2024];6(2):128-34. Available from: https://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article/view/193

میزان دانلود در سال میلادی جاری

Download data is not yet available.

سخن سردبیر

دکتر رامین مشرف

مجله‌ دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان از سال 1383 به زبان فارسی و با هدف انتشار ماحصل زحمات پژوهشی اساتید و دانشجویان دندان‌پزشکی ....

ادامه

شماره کنونی

پشتیبانی و راهنمایی

         doaj

 

Copyright © 2021, This is an original open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-noncommercial 4.0 International License which permits copy and redistribute of the material just in noncommercial usages with proper citation.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد